ROCZNY PLAN PRACY Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 10 w Starogardzie Gdańskim na rok szkolny 2022/2023
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Zadania:
- Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w kulturze, do prawidłowego odbioru sztuki i muzyki, stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań muzycznych, plastycznych, ruchowych, teatralnych, książką. Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom uzdolnionym i dzieciom z trudnościami.
- „Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki” (porozumiewanie się, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna).
- Wprowadzenie dziecka w świat wartości ogólnoludzkich, poszanowania tradycji i kultury.
- Kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw wobec rodziny.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, radzenia sobie z emocjami, stresem i czynnikami szkodliwymi dla zdrowia.
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka w celu przygotowania do dalszego etapu edukacji.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych mających na celu wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i rozwijanie kompetencji cyfrowych.
L.p. | Działania | Termin |
1. | „Mieszkańcy Słonecznej Krainy” – zabawy integracyjne. Budowanie dobrej atmosfery i relacji międzyludzkich. Wspólne obchodzenie Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka (20 wrzesień). | Wrzesień 2022 |
2. | Dbamy o zdrowie i środowisko – udział w akcjach i kampaniach: – „Sprzątanie świata”, zbiórka pod hasłem „Zbieramy elektrośmieci”, nakrętek, baterii – „Tydzień Zrównoważonego Transportu”, – „Z kulturą mi do twarzy” – udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym. | Cały rok
|
3. | Roztańczony Poniedziałek- prowadzenie w wybrany poniedziałek każdego miesiąca zabaw z elementami tańca, improwizacji ruchowej, rozwijających świadomość ciała, integrujących grupę w oparciu o zabawy taneczne. Muzyczny Piątek- organizowanie w wybrany piątek każdego miesiąca zajęć z wykorzystaniem muzyki, instrumentów itp. | Systematycznie w ciągu całego roku |
4. | Maraton Czytania Bajek – tygodniowe czytanie jak największej ilości bajek, baśni, opowiadań dla dzieci. Przygotowanie do nich ilustracji w celu stworzenia przedszkolnej Księgi Bajek. | 03 – 08.04 2023 |
5. | Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno i kulturę poprzez:
Grupa I – przygotowanie i zaprezentowanie piosenek, Grupa II – przygotowanie i zaprezentowanie wierszy, Grupa III – przygotowanie i zaprezentowanie fragmentu tańca, Grupa IV – przygotowanie i zaprezentowanie krótkiego przedstawienia lub scenek dramowych, Grupa V – przygotowanie i zaprezentowanie zasad savoir – vivre, | Cyklicznie przez cały rok |
6. | Mamo, tato zróbmy to razem – warsztaty plastyczne z rodzicami – zajęcia otwarte.
| 1 x w roku |
7. | Wycieczka do instytucji kulturalnej – muzeum, teatr, filharmonia w celu podniesienia kompetencji kulturalnych oraz uwrażliwienie na piękno i estetykę żywego słowa. Alternatywa – wycieczki wirtualne.
| Październik 2022 |
8. | Tworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu świadomości ekologicznej dzieci: – wdrażanie wiedzy proekologicznej poprzez działania dydaktyczno – wychowawcze: – wyjaśnienie pojęcia ekologia i rozumienie znaczenia działań proekologicznych, – zwrócenie uwagi na potrzebę reagowania na problemy ekologiczne, przedstawienie problemów i skutków niepożądanych zmian w środowisku ze zwróceniem uwagi na negatywne skutki działalności człowieka, uzmysłowienie dzieciom, że troska o środowisko to troska o nas samych, – promowanie ekologicznych zasad, zdrowego stylu życia, poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą. – ,,Poznajemy tajniki przyrody” – oglądanie filmów edukacyjnych, prezentacji multimedialnych o tematyce przyrodniczo – ekologicznej. – ułożenie wspólnie z dziećmi kodeksu „ Małego Ekologa” – proekologiczne gospodarowanie surowcami i materiałami: segregacja odpadów, -organizowanie sezonowych kącików przyrody, promujących zdrowie i ekologię. – stosowanie metod aktywizujących, pobudzających dzieci do samodzielnych doświadczeń, do poznawania przez: badanie, odkrywanie, smakowanie, praktyczne działanie oraz poznawanie przez bezpośredni kontakt. – organizowanie spacerów, wycieczek i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, | Cały rok |
9. | Prowadzenie codziennych zajęć kształtujących postawy społeczno-moralne (wskazywanie wartości pozytywnych np. sprawiedliwość, uczciwość, obowiązkowość, prawda, mądrość, dobro, miłość, przyjaźń -poprzez obserwacje życia codziennego, modelowanie, naśladowanie, kształtowanie pojęć. Korzystanie z form teatralnych i utworów literatury dziecięcej (bohaterowie bajek, baśni, opowiadań) i podczas kształtowania pozytywnych wzorców zachowań dziecka. Analizowanie zachowania bohaterów w utworach m.in. kształtowanie tolerancji wobec innych, miłości, uczciwości, prawdy, dobra, piękna. | Cyklicznie cały rok |
10. | Zorganizowanie zajęć edukacyjnych dla dzieci dotyczących kompetencji cyfrowych w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu (7 luty): – poznawanie technologii cyfrowych, ich przeznaczenia, dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków korzystania z nich. – poznawanie procesu komunikacji bezpośredniej i poprzez media, nagrania dźwiękowego (audycji radiowej). – kształtowanie umiejętności właściwego odbioru mediów i racjonalnego korzystania z mediów jako instrumentów zabawy i rozrywki. | Luty 2022 |
11. | Eko bombka – zaprojektowanie i wykonanie ozdoby choinkowej przez dzieci wspólnie z rodzicami. Udekorowanie wspólne choinki na holu głównym. | Grudzień 2022 |
12. | Zorganizowanie i uczestniczenie w konkursach, przeglądach, wystawach międzyprzedszkolnych: a) Przegląd Tańców Przedszkolnych b) Przegląd Twórczości Teatralnej, c) Przegląd Piosenki Przedszkolnej, d) Przegląd Twórczości Plastycznej, e) Przegląd Recytatorski, f) Przegląd Piosenki Religijnej, | W ciągu roku |
13. | Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”: – głośne czytanie literatury polskiej (legendy, podania, bajki, baśnie, poezja, opowiadania) przez nauczycieli oraz zaproszonych gości. | Cały rok |
14. | Dwie godziny dla rodziny – zabawy integracyjne dla dzieci i rodziców w Dniu Rodziny (15 maj) z wykorzystaniem koloroterapii. | Maj 2023 |
PLAN UROCZYSTOŚCI W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
- Międzynarodowy Dzień Kropki – 15 wrzesień 2022 r.
- Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka – 20 wrzesień 2022 r
- Dzień Niepodległości – 11 listopada 2022
- Dzień Pluszowego Misia – 25 listopada 2022 r.
- Koncert kolęd oraz grupowe spotkania wigilijne – grudzień 2022 r.
- Bal karnawałowy – styczeń – luty 2023 r.
- Dzień Babci i Dziadka – styczeń 2023 r.
- Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marzec 2023 r.
- Dzień Flagi – 02.05 2023 r.