Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 10 “Słoneczna Kraina”

os. 60-lecia ONP 8, 83-200 Starogard Gdański

Wielkanoc

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

• Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi.

• Zapoznanie z rozwojem kurczątka oraz budową jajka.

• Przybliżenie tradycji wypieków wielkanocnych, zwrócenie uwagi na charakterystyczne ciasta.

• Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu.

Wielkanocny stół

Kwiecień

• „Wielkanocny stół” – wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa kierowana dotycząca jego treści. Rodzic recytuje wiersz i wizualizuje jego treść.

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę,

niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

Ewa Skarżyńska

Po przeczytaniu wiersza i odegraniu scenki rodzic zadaje pytania:

– Co leżało na wielkanocnym stole?

– Kto usiadł przy wielkanocnym stole?

– Co chciały robić pisanki na stole?

– Kogo można wpuścić do domu?

– Jakie jest wielkanocne świętowanie?

Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji. Pokazuje ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny,  na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.

• Filmy zwyczaje wielkanocne

• „Zanieś koszyczek” – zabawa równoważna. Rodzic wyznacza trasę do przejścia,

Dziecko musi przejść po „kamieniach” do np. stolika i położyć na nim pisankę, którą będzie nieść w koszyczku. Zabawę powtórzyć kilka razy.

 Bajki pisankowe

• „Pisanki” – słuchanie wiersza K. Rożeckiej, oglądanie zbioru pisanek.

Pisanki, pisanki,

jajka malowane,

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki,

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

Na każdej pisance

piękne opowiastki.

Po przeczytaniu utworu rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem, rozpoczynając od pytań: Jak wyglądają pisanki? Jakie wzorki mają pisanki? Rodzic  pokazuje ( jeśli występuje w domu) własną misę z pisankami i prosi dziecko o wybranie jednego jajka. Dziecko dokładnie je oglądają i próbuje opisać. Rodzic pomaga w charakterystyce, zadając pytania pomocnicze: Jakiego koloru jest Twoja pisanka? Jakie wzory ma Twoja pisanka? Jak myślisz, w jaki sposób została zrobiona?

• „Pisanki „– słuchanie piosenki

• „Kurka do domu!” – zabawa ruchowa. Rodzic wyznacza miejsce domku kurki np. poduszką.

Kiedy rodzic gra na tamburynie lub klockach itp., „kurka” porusza się w odpowiednim

tempie. Kiedy robi pauzę, szybko biegnie do swojego „domku”. Podczas zabawy rodzic zmienia położenie  domku.

 Scenariusze zajęć

• „Turlam jajeczko” – zabawa ruchowa z piłką. Rodzic układa z klocków uliczkę o szerokości małego

kroku. Zadaniem dziecko jest przetoczenie „jajeczka” (piłki) po wąskiej uliczce

i włożenie go do  kosza. Jeśli „jajko” wypadnie z toru  dziecko musi

zacząć turlanie od nowa.

•  „Pisanka”- praca plastyczna wg wzoru lub innego własnego pomysłu.

Wielkanocny baranek

• „Z której strony beczy baranek?” – zabawa artykulacyjna doskonaląca percepcję słuchową i orientację w przestrzeni. Dziecko zamyka oczy. Jego zadaniem będzie nasłuchiwanie i wskazanie, z którego kierunku usłyszy głos. Rodzic naśladuje odgłosy wydawane przez baranka. Jeśli dziecko prawidłowo wskaże kierunek, następuje zamiana ról. Zabawę można urozmaicić, wprowadzając dzwonienie dzwonkiem zamiast odgłosów baranka.

• „Baran” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, praca z tekstem.

Przyszedł baran do barana

I powiada: „Proszę pana,

Nogi bolą mnie od rana,

Pan mnie weźmie na barana”.

Baran tylko głową kręci:

„Nosić pana nie mam chęci,

Ale znam pewnego wilka,

Który nosił razy kilka.”

Trwoga padła na barany:

„Dobrze pomyśl, mój kochany,

Wiesz, co było swego czasu?

Nie wywołuj wilka z lasu!”

Baran, słysząc to, zbaraniał,

Baran dłużej się nie wzbraniał,

I – choć rzecz to niesłychana –

Wziął barana na barana.

Jan Brzechwa

Po odczytaniu utworu rodzic tłumaczy niezrozumiałe słowa, takie jak: „trwoga”, „wywołuj”, „zbaraniał”, „wzbraniał”, „rzecz niesłychana”. Następnie zadaje pytania, zwracając uwagę na elementy humorystyczne:

– Po co przyszedł baran do barana?

– Co poradził baran baranowi?

– Co odpowiedziały pozostałe barany?

– Czy baran w końcu wziął barana na barana?

– Co to znaczy, że ktoś nosi kogoś na barana?

• „Baranki w tunelu” – zabawa w parach.

Rodzic  przyjmuje pozycję na czworaka, tworząc tunel. Dziecko przechodzi pod nim kilkakrotnie . Po pokonaniu tunelu dziecko zamienia się z rodzicem rolami  J

•Wykonanie baranka lub innego zwierzątka wg podanego wzoru

Świąteczne wypieki

• „Świąteczne wypieki” – oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy.  Rodzic prosi o ich obejrzenie oraz o wybranie ciasta, które  powinno  się znaleźć na świątecznym stole. Po przejrzeniu wspólnie decydują jakie ciasto  przygotują.

• „Pieczemy babkę” – opowieść ruchowa. Rodzic włącza muzykę i zaprasza do wspólnej

zabawy. Rodzic  opowiada, a dziecko ilustruje ruchem opowieść:

Zbliżały się święta Wielkiej Nocy. Gospodyni pomyślała, że musi upiec jedno z tradycyjnych ciast. Wybór padł na babę. Najpierw przygotowała sobie dużą misę. Potem wsypała do niej kilka garści mąki. Rozgniotła w rękach masło i dołożyła do mąki. Wlała trochę mleka i wrzuciła sześć jaj. Rozbiła skorupki: jedną, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą. Pomieszała. Raz jedną ręką, raz drugą, raz jedną, raz drugą. Kiedy ciasto było wymieszane, gospodyni wrzuciła rodzynki i skórkę pomarańczy.

Pomieszała. Następnie odstawiła, by ciasto wyrosło… Musiała trochę poczekać. Raz, dwa, trzy… już

wyrosło. Gospodyni przełożyła ciasto do formy i włożyła do piekarnika. Po upieczeniu wyjęła wspaniałą, pachnącą, świąteczną babkę. Ale pachnie!

• „Nasze ciasto” – degustacja samodzielnie wykonanego ciasta. Dziecko przygotowuje  stolik do poczęstunku.  Rozkłada serwetki, talerzyki i sztućce. Rodzic kroi ciasto  na kawałki i kładzie na talerzykach. Wspólnie  degustują wykonane ciasto.

Uwaga!  Rodzic może sfotografować ciasto i przesłać nam piękną fotografię.

Materiały pomocnicze do wykorzystania dla chętnych w wolnej chwili

Piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=zxPee4BfYGU Zając malowamy

https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ Idą święta

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c Hopla hopla

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08 Wielkanoc tuż tuż

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc Zając duże uszy ma

Bajki

https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ  Zajączek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=ymnXDUjz_vg Wielkanocny kurczaczek

Prace plastyczne

Gimnastyka

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,

składamy Państwu najserdeczniejsze życzenia:
dużo zdrowia, pogody ducha, wytrwałości w tym trudnym czasie i samych wspaniałych chwil spędzonych z rodziną, żeby było nam dane jak najszybciej spotkać się z Państwem i naszymi kochanymi dziećmi .
Tęsknimy bardzo i pozdrawiamy!!!

Skip to content