Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi.
• Zapoznanie z rozwojem kurczątka oraz budową jajka.
• Przybliżenie tradycji wypieków wielkanocnych, zwrócenie uwagi na charakterystyczne ciasta.
• Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu.
Wielkanocny stół
Kwiecień
• „Wielkanocny stół” – wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa kierowana dotycząca jego treści. Rodzic recytuje wiersz i wizualizuje jego treść.
Wielkanocny stół
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie – tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę,
niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.
Ewa Skarżyńska
Po przeczytaniu wiersza i odegraniu scenki rodzic zadaje pytania:
– Co leżało na wielkanocnym stole?
– Kto usiadł przy wielkanocnym stole?
– Co chciały robić pisanki na stole?
– Kogo można wpuścić do domu?
– Jakie jest wielkanocne świętowanie?
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji. Pokazuje ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.
• Filmy zwyczaje wielkanocne
• „Zanieś koszyczek” – zabawa równoważna. Rodzic wyznacza trasę do przejścia,
Dziecko musi przejść po „kamieniach” do np. stolika i położyć na nim pisankę, którą będzie nieść w koszyczku. Zabawę powtórzyć kilka razy.
Bajki pisankowe
• „Pisanki” – słuchanie wiersza K. Rożeckiej, oglądanie zbioru pisanek.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane,
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki,
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance
piękne opowiastki.
Po przeczytaniu utworu rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem, rozpoczynając od pytań: Jak wyglądają pisanki? Jakie wzorki mają pisanki? Rodzic pokazuje ( jeśli występuje w domu) własną misę z pisankami i prosi dziecko o wybranie jednego jajka. Dziecko dokładnie je oglądają i próbuje opisać. Rodzic pomaga w charakterystyce, zadając pytania pomocnicze: Jakiego koloru jest Twoja pisanka? Jakie wzory ma Twoja pisanka? Jak myślisz, w jaki sposób została zrobiona?
• „Pisanki „– słuchanie piosenki
• „Kurka do domu!” – zabawa ruchowa. Rodzic wyznacza miejsce domku kurki np. poduszką.
Kiedy rodzic gra na tamburynie lub klockach itp., „kurka” porusza się w odpowiednim
tempie. Kiedy robi pauzę, szybko biegnie do swojego „domku”. Podczas zabawy rodzic zmienia położenie domku.
Scenariusze zajęć
• „Turlam jajeczko” – zabawa ruchowa z piłką. Rodzic układa z klocków uliczkę o szerokości małego
kroku. Zadaniem dziecko jest przetoczenie „jajeczka” (piłki) po wąskiej uliczce
i włożenie go do kosza. Jeśli „jajko” wypadnie z toru dziecko musi
zacząć turlanie od nowa.
• „Pisanka”- praca plastyczna wg wzoru lub innego własnego pomysłu.
Wielkanocny baranek
• „Z której strony beczy baranek?” – zabawa artykulacyjna doskonaląca percepcję słuchową i orientację w przestrzeni. Dziecko zamyka oczy. Jego zadaniem będzie nasłuchiwanie i wskazanie, z którego kierunku usłyszy głos. Rodzic naśladuje odgłosy wydawane przez baranka. Jeśli dziecko prawidłowo wskaże kierunek, następuje zamiana ról. Zabawę można urozmaicić, wprowadzając dzwonienie dzwonkiem zamiast odgłosów baranka.
• „Baran” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, praca z tekstem.
Przyszedł baran do barana
I powiada: „Proszę pana,
Nogi bolą mnie od rana,
Pan mnie weźmie na barana”.
Baran tylko głową kręci:
„Nosić pana nie mam chęci,
Ale znam pewnego wilka,
Który nosił razy kilka.”
Trwoga padła na barany:
„Dobrze pomyśl, mój kochany,
Wiesz, co było swego czasu?
Nie wywołuj wilka z lasu!”
Baran, słysząc to, zbaraniał,
Baran dłużej się nie wzbraniał,
I – choć rzecz to niesłychana –
Wziął barana na barana.
Jan Brzechwa
Po odczytaniu utworu rodzic tłumaczy niezrozumiałe słowa, takie jak: „trwoga”, „wywołuj”, „zbaraniał”, „wzbraniał”, „rzecz niesłychana”. Następnie zadaje pytania, zwracając uwagę na elementy humorystyczne:
– Po co przyszedł baran do barana?
– Co poradził baran baranowi?
– Co odpowiedziały pozostałe barany?
– Czy baran w końcu wziął barana na barana?
– Co to znaczy, że ktoś nosi kogoś na barana?
• „Baranki w tunelu” – zabawa w parach.
Rodzic przyjmuje pozycję na czworaka, tworząc tunel. Dziecko przechodzi pod nim kilkakrotnie . Po pokonaniu tunelu dziecko zamienia się z rodzicem rolami J
•Wykonanie baranka lub innego zwierzątka wg podanego wzoru
Świąteczne wypieki
• „Świąteczne wypieki” – oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy. Rodzic prosi o ich obejrzenie oraz o wybranie ciasta, które powinno się znaleźć na świątecznym stole. Po przejrzeniu wspólnie decydują jakie ciasto przygotują.
• „Pieczemy babkę” – opowieść ruchowa. Rodzic włącza muzykę i zaprasza do wspólnej
zabawy. Rodzic opowiada, a dziecko ilustruje ruchem opowieść:
Zbliżały się święta Wielkiej Nocy. Gospodyni pomyślała, że musi upiec jedno z tradycyjnych ciast. Wybór padł na babę. Najpierw przygotowała sobie dużą misę. Potem wsypała do niej kilka garści mąki. Rozgniotła w rękach masło i dołożyła do mąki. Wlała trochę mleka i wrzuciła sześć jaj. Rozbiła skorupki: jedną, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą. Pomieszała. Raz jedną ręką, raz drugą, raz jedną, raz drugą. Kiedy ciasto było wymieszane, gospodyni wrzuciła rodzynki i skórkę pomarańczy.
Pomieszała. Następnie odstawiła, by ciasto wyrosło… Musiała trochę poczekać. Raz, dwa, trzy… już
wyrosło. Gospodyni przełożyła ciasto do formy i włożyła do piekarnika. Po upieczeniu wyjęła wspaniałą, pachnącą, świąteczną babkę. Ale pachnie!
• „Nasze ciasto” – degustacja samodzielnie wykonanego ciasta. Dziecko przygotowuje stolik do poczęstunku. Rozkłada serwetki, talerzyki i sztućce. Rodzic kroi ciasto na kawałki i kładzie na talerzykach. Wspólnie degustują wykonane ciasto.
Uwaga! Rodzic może sfotografować ciasto i przesłać nam piękną fotografię.
Materiały pomocnicze do wykorzystania dla chętnych w wolnej chwili
Piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=zxPee4BfYGU Zając malowamy
https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ Idą święta
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c Hopla hopla
https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08 Wielkanoc tuż tuż
https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc Zając duże uszy ma
Bajki
https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ Zajączek wielkanocny
https://www.youtube.com/watch?v=ymnXDUjz_vg Wielkanocny kurczaczek
Prace plastyczne
Gimnastyka